Links, cool tools uit de Nieuwsbrief Opleiding Internet Marketing

Naar aanleiding van de Kickoff op 9 mei hebben we het volgende bericht gestuurd naar de deelnemers. Omdat we dachten dat dit ook leuk was voor het blog, hierbij !

Okay, de links, aanbevelingen en meer:
Virale campagnes:
* http://www.houjannietvoorjezelf.nl/ : campagnesite voor de laatste verkiezingen. De SP is erg goed om online in te zetten voor haar doelen. Vul voor de gein de site in en kijk wat er gebeurt in het volgende filmpje. Extra verrassend wordt het als je dit filmpje wordt gestuurd door iemand die je kent. Een zeer succesvolle viral campagne.
* Wales, Stella Artois en varken : deze campagne werd erg enthousiast begroet door kijkers, maar de omzet daalde vervolgens.
* Dove: evolution En de reactie daarop
* Coca Cola & Mentos : twee mannen dachten over deze combinatie na. Het werd een YouTube Classic. Mentos omarmde het ( , Coca Cola in het begin niet (nu wel). Op YouTube is dit bijna een apart genre geworden. De beide mannen hebben nu een complete show hiervan gemaakt, inclusief een wereldrecord in Breda.
* Will It Blend? (deze keer een Ipod) Tom Dickson, de oprichter van blender-maker Blendtec werd ooit door zijn marketeer voor een camera gezet en hij schoof een Ipod in een blentec-blender met de vraag: “Will It Blend?” – een klassieker en zeer succesvol voor het merk en de omzet.
* Hoe ontwikkelt zich een typisch, vreemde, viral ? Een mooi verslag: het begin, de gevolgen en het verslag. Het was zo simpel: een jongetje zei: “I like turtles!”
* Achmed, the dead terrorist: onverklaarbaar. Gewoon grappig en zeer veel bekeken.
* Lachende (Finse) baby: typische YouTube hit: amateurfilmpje, zeer simpel, enorm aanstekelijk. (50 miljoen keer bekeken)
* Identity 2.0 (via Hugo) Een boeiende presentatie over online identiteit. Lukt het om 804 slides binnen een half uur te laten zien? (je raadt het antwoord al)
* The last lecture Professor Randy Pausch zal binnenkort overlijden. Hij houdt daarom zijn laatste college. (zeer indrukwekkend)
Voor verdere virals: www.Marketingfacts.nl heeft elke vrijdagmiddag “Viral Friday”

Sociale netwerken
www.Hyves.nl (Joop van den Ende heeft hier een belang in genomen)
www.facebook.com (Micosoft heeft hierin een belang genomen)
www.myspace.com (Is van Murdoch)
www.linkedin.com (Is nog van niemand verder)
www.ning.com (Is interessant netwerk-tool)
en ja, er zijn mensen die www.twitter.com een sociaal netwerk vinden. Maar daar zijn de meningen nog erg over verdeeld.

Voorbeeld van een Nieuwsbrief/ klantenmagazine (Bol.com)
Bomvol (www.bomvol.com) is een interessante combinatie van muziek, mooie foto’s en interactie gecombineerd tot een magazine van Bol.com. Bomvol staat buiten de “normale” nieuwsbrief, die je per mail krijgt.
Ook deze normale nieuwsbrief is geavanceerd en succesvol: gepersonaliseerd op basis van eerder klik- en voorkeursgedrag.
Voorbeelden van nieuwsbrieven met o.a. aardige templates:
www.campaignmonitor.com

Voorbeelden gratis blogging software:
www.blogger.com
www.wordpress.com
www.typepad.com

Voorbeeld gratis online analytics
www.google.nl/analytics

Voorbeeld virtuele werelden
Een introductie hoe Secondlife er uit ziet (video)
Andere virtuele werelden, een rondgang (video)

Voorbeeld nieuwe intermediairs, warenhuizen en veilingen
www.independer.nl online organisatie, die in 10 jaar de grootste intermediair van Nederland is geworden.
http://vastgoed-auctions.nl/auction/auction/ : kopen van een huis door een veiling.
www.marktplaats.nl en www.ebay.nl : hier wordt echt alles ver-/gekocht

Google is een geval apart
Google heeft een tamelijk complete set aan diensten die opvallen door hun nuttigheid, simpelheid en lichtheid.
Google Reader geeft je de kans om iedere dag op de hoogte te blijven van het nieuws, op welke site dat nieuws zich ook bevindt. Google Earth is een prachtige tool, waar je je uren aan kan vergapen. Een simpeler versie is Google Maps, die je nu op je mobiel kan downloaden, dat functioneert als een simpele TomTom. www.gmail.com : online mailprogramma, goede spamfilter, 6 gigabites gratis (je hoeft geen mail meer te verwijderen, zoveel geheugen is dit). Alles in een oogopslag? kijk dan op: http://www.google.nl/intl/nl/options/

Internet marketing sites/blogs
www.marketingfacts.nl (hier blogt Ewout ook)
www.frankwatching.com (beste weblog 2007)
En als je alle 100 beste/leukste/interessantste blogs op dit gebied wilt weten: kijk dan op http://www.marketingfacts.nl/marcom100 .

Bijzondere voorbeelden
www.boober.nl : peer to peer financieren : mensen lenen via-via elkaar geld. Waar heb je dan nog een bank voor nodig ? (ABM-AMRO experimenteert nu ook hiermee).
www.kiva.org : ondernemers in derde wereld financieren met $20 of meer dollars.
www.drop.io : versturen van grote bestanden online (100 Megabits gratis).
www.rememberthemilk.com : to do’s en task management.
http://animoto.com : combineer je foto’s met je favoriete muziek en maak in geen tijd een professionele film. Een voorbeeld met de foto's van de kickoff vind je op deze site.
www.slideshare.net : bekijk vele mooie en interessante presentaties online.
www.skype.com : gratis online bellen
www.dipity.com : een combinatie van gegevens online en een tijdslijn. Bijvoorbeeld: in combinatie met YouTube, krijg je www.timetube.com De combinatie is meestal (voor mij) indrukwekkend. Bekijk de opkomst van Wilders, Obama of de oorlog in Irak. In combinatie met geweldige fotosite www.flickr.com krijg je Tickr!
Nu we het er toch over hebben: de foto's van de opleiding vind je op deze pagina van Flickr.com.

Onze eigen sites:
http://opleidinginternetmarketing.blogspot.com (eerste opzet)
www.opleidinginternetmarketing.nl (wordt de site)
www.watwerkelijkwerkt.nl
www.accountablemarketing.nl
www.onedaycompany.nl

And in the end:
Dit waren een paar opvallende en opvallend goede sites, die we jullie niet wilden onthouden. Uiteraard houden we jullie op de hoogte, als er relevant ander nieuws is rond de opleiding. Mocht je meer willen weten, dan weet je ons te vinden via onze email adressen en onze site(s) (zie ook hieronder).
Tot ziens en hartelijke groet,
Michiel en Ewout.

michiel@accountablemarketing.nl 06-53721117
ewout@onedaycompany.nl

P.S.: Dank aan Victor voor de gave foto's !

Gepost doorEwout Wolff. op 01:00